Auto rijbewijs

Praktijkles Auto

Vanaf 16,5 jaar mag je rijlessen volgen en vanaf je 17e mag je praktijkexamen doen. Als je voor je 18e slaagt moet er nog wel een coach naast je zitten, bijvoorbeeld je vader of je moeder. Hiervoor heb je een begeleiderspas nodig. Deze kun je aanvragen bij 2toDrive.

De eerste rijles

Het is best spannend zo’n eerste rijles, zo vinden velen. Toch valt het wel mee… eigenlijk kan er helemaal niets gebeuren, want ondanks dat je direct de auto mag besturen heeft je rijinstructeur de regie in handen. Bij de eerste rijles ga je vooral sturen, en verder maken we kennis met elkaar en houden we het nog zo simpel mogelijk zodat we geen stress ervaren.

Het autorijden

Autorijden is een complexe bezigheid en wordt door sommige weleens onderschat. Autorijden is niet alleen maar schakelen en sturen…pas als je dat eenmaal kan dan komt het moeilijkste gedeelte van het autorijden het verkeersinzichtelijk rijden. Verkeersinzichtelijk rijden heeft te maken met voorspellen, inschatten, overzicht, prioriteiten stellen, defensief rijden, sociaal gedrag, maar vooral goed kunnen kijken,  op het juiste moment en naar de juiste plaats… maar vooral het bewust worden dat je niet de enige verkeersdeelnemer bent.

Om jou zo goed mogelijk te leren autorijden, bouwen we alles op in stappen. We beginnen met wat wij noemen voertuigbeheersing. Pas als jij je zeker gaat voelen bij de bediening van de auto, kun je vorderingen maken in het verkeer. Wat je geleerd hebt tijdens je theorielessen, komt direct terug in de praktijklessen Zo vult de lesstof elkaar prima aan en werken we stap-voor-stap naar jouw rijbewijs.

Hoeveel rijlessen heb je nodig?

Dat hangt vooral af van jouw leersnelheid. Wij mensen zijn allemaal verschillend. De een heeft veel coaching nodig en de ander kan het al een beetje zelfstandig. De een heeft talent de ander wat minder talent. We onderscheiden vijf type leerlingen.

  • Talentvol:  12-25 uur

  • Vlotte leerling : 25-35 uur

  • Gemiddelde leerling: 35-45 uur

  • Minder getalenteerd leerling: 45-55 uur

  • Moeilijk lerende leerling: 55+ of meer

Het landelijke gemiddelde aantal rijlessen die nodig zijn om je rijbewijs te halen ligt op 40 – 45 uur rijles. Bron

Talentvol of moeilijk lerende leerling heeft niets met intelligentie te maken. Of je nu een universitaire opleiding hebt genoten of het VMBO met je hakken over de sloot hebt gehaald zegt niets over hoe snel je je rijbewijs kan halen.

Hoe ziet het rijexamen er uit?

Wat kan je tijdens je rijexamen verwachten

(zo gaat het praktijkexamen klik hier voor video)
De totale tijd van een rijexamen duurt 55 minuten. Eerst maak je kennis met de examinator van CBR. Daarna worden je papieren en identiteitsbewijs gecontroleerd, en vervolgens gaat de examinator toelichten wat hij/zij van jou verwacht. Als dat duidelijk is gaan we naar buiten. Het eerste deel van het rijexamen is de ogentest. Hierbij moet je het kenteken van een stilstaande auto kunnen lezen op een afstand van ongeveer 25 meter. Daarna
controleren jullie samen de lesauto en krijg je wat vragen over de technische aspecten van de auto.

Waar let de examinator op tijdens het rijexamen?

Dan is het tijd voor het ‘echte’ rijexamen. Hierbij let de examinator bijvoorbeeld op hoe goed je de auto onder controle hebt, of je goed kijkt en of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. Invoegen, uitvoegen en je gedrag bij kruispunten zijn een erg belangrijk onderdeel. Ook moet je één of twee bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren, de hellingproef of keren op de weg doen.

Bij het CBR wordt het AEX principe gehanteerd voor de beoordeling van jou toets/examen. A = Aart, E = Ernst en X = aantal keren. Tijdens de rit zal de examinator dit bij elke situatie wegen.

Voorbeeld 1:

Je rijd door een woonwijk met gelijkwaardige kruispunten, je doet dit netjes en past je snelheid bij elk straatje van rechts keurig aan. Plots komt er een auto van rechts, omdat je snelheid goed was aangepast kan je mooi op tijd tot stilstand komen waardoor jou medeweggebruiker kan zien aan jouw gedrag dat je voorrang gaat verlenen. De medeweggebruiker heeft zijn weg vervolgt en jij kan weer verder maar je laat per ongeluk de koppeling een fractie te snel opkomen en de auto slaat af. Vervolgens start je de auto weer en rijd rustig en gecontroleerd verder. De examinator weegt het AEX principe en komt tot de conclusie dat dit een prima uitvoering is, tja dat die auto afslaat dat gebeurt hem/haar ook wel eens…niets aan de hand dus.

Voorbeeld 2:

Je rijd door een woonwijk met gelijkwaardige kruispunten, je doet dit netjes maar je snelheid ligt wel wat aan de hoge kant bij het passeren van de straatjes van rechts. Plots komt er een auto van rechts, omdat je snelheid iets te hoog ligt kan je niet meer op tijd tot stilstand komen waardoor jou medeweggebruiker moet stoppen om te zien of je wel voorrang gaat verlenen uiteindelijk kom je nog wel tot stilstand maar je medeweggebruiker moet een grote bocht om jou heen maken om zijn /haar weg te kunnen vervolgen. De mede weggebruiker heeft zijn weg vervolgt en jij kan weer verder maar je laat per ongeluk de koppeling een fractie te snel opkomen en de auto slaat af. Vervolgens start je de auto weer en probeerd wat paniekerig je weg te vervolgen waardoor de auto nogmaals afslaat, daarna start je nog eens en ben je behoorlijk aan het klungelen en uiteindelijk rijd je hortend en stotend weg. De examinator weegt het AEX principe en komt tot de conculie dat dit geen goede uitvoering is, tja dat die auto afslaat dat gebeurt hem/haar ook wel eens…niets aan de hand maar dat geklungel en paniek veroorzaakt gevaar. Daarnaast krijg je voor de Aart en de Ernst een onvoldoende op het gedeelte voorrang verlenen omdat jou medeweggebruiker niet wist wat jij zou gaan doen en je hem/haar dus gehinderd hebt. Deze fout telt zwaar mee voor je eind beoordeling en de voor de X (aantal keren) zal de examinator proberen gelijkwaardige situaties op te zoeken om te toetsen of je dan weer dezelfde fouten maakt.

Veilig en zelfstandig rijden tijdens het rijexamen

Helemaal foutloos rijden is echt niet nodig. Raak dus niet meteen in paniek als je merkt dat iets niet helemaal goed gaat. Het is vooral belangrijk dat je laat zien dat je verkeerssituaties goed in kunt schatten en eventuele foutjes van jou of van een medeweggebruiker veilig op kan lossen. Kortom: of jij je veilig en zelfstandig kan redden in het verkeer.

Einde van het rijexamen

Als we terug komen bij het CBR gaan we weer naar binnen. Bij het bureau van de examinator krijg je direct de uitslag te horen.

Tussentijdse Toets

Wat is een tussentijdse toets?

Het CBR geeft je de mogelijkheid om een tussentijdse toets te doen. Deze toets is een proefexamen dat wordt afgenomen bij het CBR door een echte examinator. Op deze manier kan je alvast wennen aan je examen en weet je precies waar je aan toe bent. Ook is het mogelijk vrijstelling te krijgen voor je bijzondere manoeuvres, zodat je deze niet meer hoeft te doen op je examen.

Waarom een tussentijdse toets?

Wij raden je altijd aan een tussentijdse toets te doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het slagingspercentage van het examen behoorlijk toeneemt als je een tussentijdse toets hebt afgenomen. Dit kan oplopen tot wel 20%.

Wat je moet doen bij een tussentijdse toets:

Je kan met je tussentijdse toets vrijstelling verdienen voor je bijzondere manoeuvres zodat je deze niet meer hoeft te doen op je examen.

Het adviesformulier:

Aan het einde van je tussentijdse toets zal je examinator je een advies geven en de nodige aandachtspunten bespreken. Het advies en aandachtspunten worden ingevoerd op zijn/haar tablet en vervolgens ontvang je een email van het CBR met het advies formulier. Met dit adviesformulier weten jij en je instructeur precies waar je nog aan moet werken, zodat je zo goed mogelijk voorbereid op je examen kan verschijnen.

Wat moet je allemaal weten over de auto?

Voor het praktijkexamen wordt door de examinator een aantal vragen gesteld over de motor, de banden of het dashboard. Lees dit pdf document een aantal keren aandachtig door zodat je deze vragen met vertrouwen tegemoet kunt zien.

Machtigen met je DigiD

Ga jij een rijexamen of tussentijdse toets doen bij onze rijschool? Machtig ons dan met je DigiD Het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet je identiteit kan verifiëren. Nadat je ons een machtiging hebt afgegeven:

  • Ontvang je een e-mail ter bevestiging van de machtiging.
  • Ontvang je een e-mail als wij het examen voor je hebben gereserveerd.
  • Ontvang je een e-mail als wij het examen eventueel voor je hebben verschoven of afgezegd.

Het machtigen doe je op mijn.cbr.nl met je DigiD. In de flyer staat precies wat je moet doen om ons te machtigen.

Ons rijschoolnummer: 2142U8
De machtiging blijft geldig tot je bent geslaagd.

Wil je de machtiging eerder intrekken, lees dan eerst de voorwaarden.